Women Make Film

IFA en Forum Groningen presenteren: Women Make Film

Wat een geweldige luxe, om, met nog ruim een half jaar te gaan tot de volgende editie van Internationaal Filmfestival Assen, een extra filmprogramma samen te stellen – en zo uitgebreid! Hoewel deze samenwerking met FORUM Groningen begon als bescheiden omlijsting van de prachtige documentaireserie Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema (Mark Cousins, 2018), groeide het uit tot een programma met bijna een film per dag – elk gemaakt door een vrouwelijke regisseur.

De titels lopen ontzettend uiteen wat betreft thema, perspectieven, invloed en het decennium waarin ze zijn gemaakt, en bijna de helft wordt ingeleid door verschillende filmwetenschappers, -programmeurs en schrijvers. Tijdens de 42ste editie van IFA waren twee titels online te zien (Once Upon a Time in Venezuela en de première van The Sound of Maya Deren by Kinetophone), en de meeste andere films zag je tijdens eerdere edities in DNK. Maar in het Women Make Film-programma zitten ook films die nooit op IFA vertoond zijn, zoals onderstaande.

Vier bijzondere films, mét inleiding

Zoals The Babadook (2014), het indrukwekkende en veelbekroonde filmdebuut van de Australische Jennifer Kent, is nooit uitgebracht in de Nederlandse bioscopen. Een ontzettend effectieve horrorfilm, maar ook een prachtige en goed-uitgewerkte metafoor voor rouw en de overweldigende angst voor iets dat dreigt nooit meer te verdwijnen.

Daughters of the Dust (Julie Dash) was in 1991 de eerste speelfilm van een Afro-Amerikaanse regisseuse die in de VS een bioscooprelease kreeg. Deze unieke, destijds revolutionaire film vol sfeer en kleur was een grote inspiratiebron voor Beyoncé’s videoalbum Lemonade.

Ida Lupino, een van de zeer zeldzame vrouwelijke filmmakers in het Hollywood-studiosysteem destijds, bouwde als schrijver, producent en regisseur aan een zeer onterecht, haast vergeten oeuvre. Haar spannende film noir The Hitch-Hiker (1953) is gelukkig onlangs gerestaureerd en nu in prachtige kwaliteit en op groot scherm te zien.

Tot slot nog een film die veelal vergeten lijkt te zijn, en de titel waarmee we de hele reeks aftrappen: Girlfriends (1978). Na jaren documentaires te hebben gefilmd, viel het regisseur Claudia Weill op dat ze op het bioscoopscherm nooit iemand zag die op haarzelf of haar vriendinnen leek – en dus maakte ze haar speelfilmdebuut Girlfriends. Een inspiratie voor onder meer Frances Ha (Noah Baumbach), Lady Bird (Greta Gerwig) en Girls (Lena Dunham), waarin de vriendschap van twee jonge vrouwen net zo serieus wordt genomen als een romantische relatie – verfrissend in 1978, en nog steeds in 2021.

Epische documentaireserie

En dat is ook nog allemaal náást die epische documentaireserie, waarin gidsen als Tilda Swinton, Jane Fonda, Adjoa Andoh enThandie Newton ons opgewekt door de geschiedenis van de cinema leiden, geïnspireerd door baanbrekende filmwetenschappers als Cari Beauchamp, Claire Johnston en Lynda Miles. Regisseur Mark Cousins deed grondig onderzoek in filmarchieven over de hele wereld en achterhaalde ruim zevenhonderd filmfragmenten van 183 vrouwelijke regisseurs, van wie een groot deel voor ons tamelijk onbekend is gebleven. Ook heel goed te bekijken als een heerlijke watch-list, met deze 25 films in de maand september als goeie aanzet – of je nou kiest voor een klassieker, een Oscarwinnaar, een stille film met live muziek, fictie of documentaire, een toegankelijke of een duistere titel, een film met inleiding of zonder: Women. Make. Film.

Voor een overzicht van alle films en voor het bestellen van tickets ga je naar forum.nl/nl/women-make-film.

Inleidingen door: Basje Boer, Hedwig van Driel, Gerlinda Heywegen, Barend de Voogd, Jennifer O’Connell, Hesterliena Wolthuis, Henk Klein-Wassink en Henriëtte Poelman