Artikelen & interviews

Batman, Bruce, Burton… Een identiteitscrisis (2022)
Essay met Jan Geerling, over Burtons spel met identiteiten in Batman en Batman Returns, in Schokkend Nieuws #154.

De Hel, die van Anderen (2020)
Essay in de Schokkend Nieuws-special De Hel, over de persoonlijke hel van collega filmjournalisten.

In de greep van het ongrijpbare (2020)
Essay met Tess Wiskerke en Lieuwe van Albada, in het kader van de Lovecraft-special in Schokkend Nieuws #143.

Moeder! (2020)
Essay met Hedwig van Driel en Julius Koetsier, in het kader van de moeder-filmspecial in Schokkend Nieuws #142.

Aelita & Garland (2019, met Paul Rbsaam)
Tijdens het filmconcert tijdens Imagine Filmfestival 2019 werd AELITA (Yakov Protazanov, 1924) muzikaal begeleid door het Duits-Schotse elektro-akoestische duo Garland. Hoe kwam deze eerste Sovjet-sciencefictionfilm ooit tot stand en hoe ging Garland te werk om de muziek te maken voor deze unieke, stille film?

In het Brein van Tim Burton (2018)
Samen met Marjan Westbroek bezocht ik C-Mine in het Belgische Genk, waar we een persconferentie met Tim Burton bijwoonden en een kijkje namen op de tentoonstelling The World of Tim Burton (en vervolgens niet meer weg wilden).

Rusland special (2018)
Voor Schokkend Nieuws #133 (aug/sept 2018) reisde ik naar Moskou, op zoek naar de huidige Russische genrefilm en haar geschiedenis. Ik interviewde directeur en regisseur Karen Shakhnazarov (Mosfilm), artistiek directeur Andrej Apostolov (Gorky Film) en artistiek producent Maria Zatulovskaya (Bazelevs) en schreef een reisverslag (niet online beschikaar).

Wel online (naast het voorproefje): Scènes in Moskou. In welke films zien we Mосква eigenlijk terug? Een greep uit het reisalbum van de reporter.

34ste Imagine Film Festival (2018)
Een vooruitblik naar het jaarlijkse fantastisch filmfestival in Amsterdam én een terugblik op de programmering: deel I en deel II.

Geeks zijn mainstream: Worst. Thing. Ever? (2017)
De fancultuur is altijd een subcultuur geweest. Niche. Onder elkaar. Maar sinds de opkomst van het internet en de ontdekking dat er grof geld te verdienen valt aan geeks en genrefilms, zijn er gaten geslagen in onze fanbubbel. THE SIMPSONS’ Comic Book Guy zou cynisch het hoofdschudden: geeks worden mainstream? Worst. Thing. Ever. (oorspronkelijk verschenen in SN #124)

Dystopieën (2017)
Dystopieën zijn een dankbaar onderwerp in film, vooral als de samenleving in zwaar weer zit. Als je naar de huidige wereld kijkt, vraag je je soms af hoe ver we eigenlijk verwijderd zijn van een dystopie. De inhumane vluchtelingenkwestie, het buitenspel zetten van media, tornen aan rechten van vrouwen en homoseksuelen, het afserveren van anders-denkende groepen mensen, een toenemend racisme en klassen-segregatie: hoe niet-bestaand is die niet-wenselijke maatschappij inmiddels? De signalen zijn niet positief… Kunnen we iets leren van films?

Interviews